Motörhead – Bad Religion

Panie i panowie, czas na piosenkę spod szyldu „sex, drugs and rock ‚n’ roll”.
Utwór ten jest świetną propozycją dla tych, którzy chcieliby podszkolić się w graniu nieco cięższej muzyki. Choć jest to z pewnością kawałek pisany na elektryka, to można z powodzeniem zagrać go na gitarze akustycznej – na klasycznej nie próbowałem, ale obawiam się, czy nie straci swojego rockowego pazura i bluesowego smaczku. Jednak nie zniechęcam do eksperymentowania, próbujcie, a nuż… ;).

Sporą rolę odgrywa tutaj basista, jednak i bez niego da się to zagrać. Mimo to, jeśli mamy możliwość z nim grać – zróbmy to! Lemmy (lider zespołu) znany jest z tego, że jego bas nie jest jedynie podkładem rytmicznym, ale gra sporą rolę, co jest niebagatelną sprawą, również w tej piosence.
Cały utwór oparty jest zasadniczo na prostym, rytmicznym riffie zbudowanym w bluesowej pentatonice a-moll, (Przypominam opalcowanie: palec wskazujący na 5 progu, środkowy na 6, serdeczny na 7, mały na 8), oraz kilku równie prostych powerchordach. Przejdźmy więc do ich omówienia.

Notka: Nie każdy z pewnością będzie zachwycony warstwą tekstową utworu (np. ja), ale można to zignorować ze względu na fantastyczny potencjał muzyczny i – zwłaszcza – ćwiczeniowy. Także nie przejmujmy się i przyjmijmy neutralną postawę – tu nie chodzi o obrażanie czyichś uczuć, tylko o dobrą zabawę. Let’s rock.

Myślę, że nie ma sensu podawania strun, z których nie korzystamy, toteż dla uproszczenia skracam tabulatury. Dla orientacji zamieszczać będę zawsze strunę E.

INTRO:
G|-----------------------------7--|
D|-----------------------------7--|
A|-----------------------------5--|
E|--------000000000000000000----|

Grając intro gramy coraz szybciej i głośniej pustą strunę E, aby nagle solidnie i mocno uderzyć w powerchord. Żadnej filozofii, piękne wejście.

RIFF 1:
D|-----------------------------|----------------------5-------|
A|-------5--7---5--7---5/7-----|-------5--7---5--7------7-----|
E|---0-------------------------|---0--------------------------|

Jak widać, bułka z masłem. Powtarzamy sekwencję rytmicznego uderzania w strunę A na 5 i 7 progu, różnice są widoczne jedynie pod koniec taktu: na początku pierwszej częściej robimy slide z 5 progu na 7, a podczas drugiego jedną „piątkę” gramy na strunie D. Pamiętamy, aby zachować charakterystyczny rytm.

RIFF 2:
G|--5-----5---|
D|--5-----5---|
A|--3-----3---|
E|------------|

Dwukrotnie uderzamy prosty powerchord.

RIFF 3:
D|---4---4---4---4---4-2--|
A|---4---4---4---4---4-2--|
E|---2-0-2---2-0-2---2-0--|

Najtrudniejszy fragment utworu – co wcale jednak nie oznacza, że jest trudny, gdyż cała piosenka jest raczej banalna. Jedyna trudność polega na szybkiej pracy palców i na tym, żeby się nie pogubić. Rytmicznie uderzamy powerchordy oddzielając je pustą struną E i powtarzamy ten manewr 2 razy, robiąc po tym krótką pauzę (nie tłumimy ostatniego uderzenia, niech chwilę brzmi) po czym szybko jeszcze raz uderzamy powerchord, puszczamy strunę E, przesuwamy dwa pozostałe palce o 2 progi i jeszcze raz uderzamy. Ta ostatnia akcja jest dosyć szybka, co pewnie usłyszycie w oryginale.

RIFF 4:
D|--7-----7--|
A|--7-----7--|
E|--5-----5--|

Bardzo podobny do Riffu 2, z tą różnicą, że grany 2 progi wyżej i w całości na strunach basowych.

RIFF 5:
D|--7-----5--|
A|--7-----5--|
E|--5-----3--|

Drugie uderzenie powerchodu przesuwamy o 2 progi. Proste.

ENDING
D|--------9-----9--|
A|--------7-----7--|
E|---000000000000--|

Pięć pustych strun, szóste uderzenie wzbogacamy i od nowa – gramy tak kilka razy, po czym gramy Riff 2 i utwór kończymy za pomocą:

D|----------5----|
A|--5--7-----7--|
E|---------------|

Granego nieco szybciej, niż standardowo podczas riffu 1.

A teraz kompozycja utworu:
Po zagraniu Intro gramy pięć razy Riff 1.
Następnie gramy jeden raz Riff 1, jeden raz Riff 2, a potem znowu raz Riff 1.
Dwukrotnie Riff 3, raz Riff 4, dwukrotnie Riff 3, a potem Riff 5.
Powtarzamy od początku – tak, razem z Intrem (jednak nie stopniujemy już jego szybkości i brzmienia, gramy je równo).
Podczas solo osiem razy powtarzamy Riff 3.
Powtarzamy wszystko z wyjątkiem podkładu do solo.
Ending.
I to wszystko :).

Słowa:
Thou who wouldst make us devils
Thou shalt not poison me
The world hath been persuaded to believe thy heresy

I spit in the eye of Satan
And I will spit in thine
The devils that surround thee
Liveth only in thine eye

Bad Religion, Bad Religion
I need no gods or devils, I need no pagan rights
Bad religion, Bad religion
I need no burning crosses to illuminate my nights
HEY, HEY, You hear me now
You hear me now
HEY, HEY, For thou art Judas
The mark of Cain be on thy brow
Evangelistic Nazis, you cannot frighten me
The name you take in vain shall judge you for eternity

I spit in the eye of Satan
Spit right in your eye too
You are the spooks you’re chasing
You know not what you do

Bad religion, Bad religion
I know you lie, I know you lie
Bad religion, Bad religion
Thieves and liars
Cross my heart I hope you die

If there be such a being
Then thou art Anti-christ
Turn men against their children
Turn beauty into vice
I say thy God shall smite thee
He will perceive thy lust
His wrath shall fall upon thee
Thou that betray his thrust

Bad religion, Bad religion
I say that thou art liars, Thy souls shall not be saved
Bad religion, Bad religion
Here are the days of thunder, The days that thou hast made

HEY, HEY
Base seducers, I see thy greed
HEY, HEY
I am more fit for glory, Than any ten of thee

… i wykonanie oryginalne:
http://www.youtube.com/watch?v=6-liTuviG30

Życzę owocnych ćwiczeń :).

/Autorem wpisu jest Nerevan, który opublikował opracowanie na naszym forum/

Gitarowe Koszulki

Jedna myśl na temat “Motörhead – Bad Religion”

  1. Używasz angielskich słów, nie pisząc co one ozmaczają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>