Zastosowane drewno, a brzmienie gitary.

Zastosowane drewno, a brzmienie gitary.

Zastanawialiście się kiedyś, co stanowi o fakcie, że instrument brzmi w taki a nie inny sposób?
Czynników kształtujących brzmienie gitary jest wiele. Jednak pierwsze co przychodzi nam na myśl to z pewnością drewno, które posłużyło do produkcji instrumentu. Oczywiście trudno się z tym nie zgodzić. W gitarze możemy wymieniać przystawki, żonglować osprzętem, a i tak sercem, nadającym charakter naszego instrumentu pozostaje drewno. Nie bez kozery mówi się o brzmieniu gitary z dechy. Sporo osób zdumiewa fakt, że do produkcji gitar używa się tak wielu gatunków drewna. Jednak czy byłaby to gra warta świeczki gdyby każdy gatunek drewna prezentował takie same właściwości akustyczne? W tym momencie dochodzimy do tematu właściwego, czyli jaki wpływ na brzmienie gitary ma konkretny gatunek drewna.

Paradoks pierwszy

Zanim przejdziemy do części właściwej, warto wspomnieć o jednej bardzo ważnej sprawie. Wyżej zostało napisane, że do danego gatunku drewna możemy przepisać konkretne walory brzmieniowe, jednak nie jest to do końca prawda. W celu wyjaśnienia, posłużę się przykładem, który spotykam coraz częściej – w gitarowym światku, szczególnie dla posiadaczy gitar elektrycznych, utarło się przekonanie, że korpus wykonany z mahoniu świadczy o wysokiej jakości instrumentu. Jak można się domyśleć, należy podejść do tego stwierdzenia z rezerwą. Dlaczego? Między innymi sami producenci często wykorzystują ten fakt, przez co można dopatrzeć się pewnych uproszczeń w stosowanym nazewnictwie. Pamiętajmy jednak, że nie ma nic za darmo. Różnicę między ceną materiału wynikają po pierwsze, z warunków, w jakich rosło drzewo oraz po drugie, z jego wieku, a to z kolei wpływa na gęstość drewna, szerokość i ułożenie słojów. Cechą odpowiedzialną za wybrzmiewanie gitary jest pierwsza ze wspomnianych, czyli gęstość drewna. Im gęstsze jest zastosowane drewno, tym odpowiednio dłuższy jest sustain. Bardzo duże znaczenie ma też proces sezonowania drewna – w tańszych instrumentach, występuje drewno tańsze i słabiej wyselekcjonowane. Dlatego tak często, nawet przy dużej powtarzalności jakości wykonania, możemy doświadczyć różnicy w brzmieniu wśród identycznych modeli.

Masa korpusu

Ciężkie, masywne korpusy z pewnością korzystnie wpłyną na wybrzmiewanie gitary, jednak zdecydowanie ograniczą jej „atak”. W skrajnych wypadkach, przy szybkiej grze może dojść do tzw. „mulenia”, co oznacza, że brzmienie gitary jest ospałe i zduszone. Dzieje się tak, ponieważ
korpus nie otrzymuje dostatecznie dużo czasu jaki potrzebuje na swoje pełne wybrzmiewanie. Przykładem może być wszystkim znany model Les Paul oraz jego pokrewne.

Gitary lekkie, z cienkim korpusem mogą poszczycić się szybkim „atakiem”, jednakże ich masa negatywnie wpływa na jej wybrzmiewanie. Oczywiście są gitarzyści, którym taka sytuacja jak najbardziej odpowiada, gdyż idealnie sprawdzają się w szybkich riffach, shreddingu czy sweepingu.

Rodzaje drewna w gitarach elektrycznych i akustycznych

Teraz zajmiemy się konkretnymi opisami gatunków drzew stosowanych przy produkcji gitar.

Po pierwsze, gitary elektryczne:

Mahoń – nadaje gitarze ciepłe i pełne brzmienie; zwłaszcza na sucho brzmi okrągło i przyjemnie dla ucha. Doskonale uwypukla dolne oraz środkowe dolne pasmo. Ten gatunek jest niezwykle popularny wśród gitarzystów rockowych i metalowych.

Olcha – uniwersalne, dość zrównoważone brzmienie, dominują jednak średnie i wyższe pasma. Bez podłączenia brzmi dość chłodno i płasko. Z racji na świetną odpowiedź i agresywny „atak”, drewno olchowe często wykorzystywane jest przy budowie tzw. „wyścigówek”.

Klon – z racji tego, iż jest to twarde, ciężkie, gęste i dość „krzykliwe” drewno, dominują tu wysokie częstotliwości oraz chłodne brzmienie. Często wykorzystywany jest w budowie podstrunic. Drewno klonu jest jasne a jego różne wzorzyste odmiany idealnie nadają się na top. Są to między innymi klon falisty, klon płomienisty, czy klon oczkowy.

Lipa – drewno stosunkowe miękkie, prezentujące ciepłe brzmienie z wyeksponowanym środkowym pasmem. Często jest stosowana w produkcji tańszych, azjatyckich instrumentów z „metalowym zacięciem”.

Jesion – charakteryzuje się przewagą wysokich tonów oraz długim wybrzmiewaniem. Drewno to jest twarde, ciężkie i gęste, przez co niezwykle dźwięczne i „krzykliwe”.

Palisander – brzmieniowo prezentuje się dość ciepło i łagodnie. Głównie wykorzystywany jest przy produkcji podstrunnic, rzadziej korpusów i gryfów.

Heban – charakteryzuje się jasnym brzmieniem, doskonale eksponuje „atak”. Drewno to jest bardzo twarde, wykorzystywane przy budowie podstrunnic, jednak jego cena jest znacznie wyższa niż w przypadku palisandru, przez co heban stosowany jest rzadziej.

Przejdźmy teraz do rodzajów drewna w gitarach akustycznych:

Świerk – drewno o szerokim zastosowaniu w budowie płyt wierzchnich. Jest to drewno lekkie, o dużej sztywności, dzięki czemu gitara zachowuje selektywność i czytelność nawet przy agresywniejszej grze. Warto wspomnieć, że początkowo dość jasno brzmiąca świerkowa gitara, na skutek starzenia się drewna z czasem nabiera nieco „ciemniejszego” charakteru. Proces ten może potrwać nawet kilka lat.

Cedr – podobnie jak w przypadku świerku, jest to doskonały materiał na top gitary. Charakteryzuje się mniejszą sztywnością niż poprzednik, jednak posiada znacznie lepszy „atak”. Jednak przy głośniejszej, bardziej zdecydowanej grze, instrument wykonany z cedru może stracić na selektywności.

Mahoń – jak zostało wspomniane wcześniej, mahoń jest drewnem o małej sztywności i dużej gęstości, co za tym idzie taka gitara będzie raczej powolna, o okrągłym brzmieniu z przewagą średnich i niskich tonów. Biorąc pod uwagę pozostałe pozycje, gitara mahoniowa dość słabo nadaje się do akompaniamentu, gdyż jest nieco wycofana a jej brzmienie może wydawać się płaskie.

Podsumowanie

Przy wyborze gitary elektrycznej bądź materiału na nią pamiętajmy o właściwościach akustycznych i charakterystyce poszczególnych gatunków drewna.
Trudno wyobrazić sobie aby klasyczny Les Paul, w całości wykonany z mahoniu, dodatkowo wyposażony w przystawki o średnim/niskim sygnale zdał egzamin w muzyce ekstremalnej, gdzie najważniejsza jest selektywność i atak. Oraz w drugą stronę, jeśli gramy muzykę stonowaną, raczej należałoby unikać gitar wykonanych z „krzykliwych” gatunków drewna.

http://muzyczny.pl/118906g_Gitary-Gitary-akustyczne.html?r=3
http://muzyczny.pl/118903g_Gitary-Gitary-elektryczne.html?r=3
http://muzyczny.pl/118905g_Gitary-Gitary-klasyczne.html?r=3

Tekst powstał we współpracy z serwisem www.muzyczny.pl

Gitarowe Koszulki

Jedna myśl na temat “Zastosowane drewno, a brzmienie gitary.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>